Wednesday 22 March 2023

KEBURUKKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU


Intermittent Fasting adalah salah satu cara diet yang menjadi pilihan ramai untuk menurunkan berat badan pada masa kini.

Intermittent Fasting ini memang dapat membantu menurunkan berat badan jika dilakukan dengan betul.

Intermittent Fasting adalah seperti kita berpuasa selama beberapa jam untuk mendapat manfaat seperti turun berat badan, mencegah Diabetes dan mengurangkan risiko kanser.

Sebelum saya share tentang keburukkan Intermittent Fasting ni, saya share dulu berkenaan AUTOPHAGY.


Autophagy ni adalah manfaat terbesar yang akan kita dapat apabila kita melakukan Intermittent Fasting.

"Auto" bermaksud diri dan "Fagy" bermaksud makan. Oleh itu,autophagy adalah " makan sendiri".

Autophagy adalah satu proses penting yang dirangsang apabila badan kita berada dalam keadaan LAPAR. Contoh, bila kita berpuasa dalam tempoh 8 hingga 10 jam.

Proses autophagy ni akan memecahkan protein dan komponen yang telah rosak dan menggunakannya semula untuk menghasilkan tenaga.

Apabila kita buat Intermittent Fasting lebih lama iaitu lebih dari 48jam , maka semakin hebat kesan yang kita akan dapat. 

Tetapi, mampukah kita berpuasa sehingga lebih 48jam? Jawapannya, BOLEH  dengan adanya bantuan dari Supplement Terbaik Shaklee.

Dua produk ni, dapat membantu aktifkan Autophagy. 

Walaupun autophagy ni baik tapi ada juga keburukkannya. Autophagy akan merosakkan kolagen dalam badan kita. Kulit kita akan menjadi kering dan kusam.

Untuk mengembalikan kolagen dalam badan kita, korang bolehlah try Collagen Powder Shaklee.


KEBURUKKAN INTERMITTENT FASTING

Ok,berbalik kepada tajuk kita...Jika kita mahu buat diet Intermittent Fasting ni ,kita kena ada ilmu...Kena tahu apa yang betul untuk melakukan diet IF ni.

Ramai orang yang buat IF tapi tidak mengambil karbohidrat yang mencukupi...Pengambilan karbohidrat sangat penting kerana otak kita perlukan karbo untuk berfungsi. Sehari kita perlukan 100gm Karbo.

Tapi awas, jika terlebih karbo pun tak bagus juga sebab lebih karbo akan menyebabkan terlebih gula dalam badan dan ia akan menghantar signal ke otak untuk kita rasa lapar saja.

Selain itu, Diet Intermittent Fasting ni bukan untuk semua. Walaupun banyak testimoni yang berjaya dengan IF ni, namun akan membawa risiko kepada golonggan tertentu seperti ibu mengandung dan individu yang mempunyai masalah pemakanan disorder.

Sekian saja perkongsian saya pada kali ini...Untuk pertanyaan tentang produk Shaklee,boleh la terus hubungi saya.🥰

WhatApps : 016-8116308 

FB : Melbiana Annie

IG : Melbiana_shaklee

#blogmegashaklee #shakleethrive2023 #shakleethriump2023 #pengedarshakleelabuan #pengedarshakleesabahsarawak

No comments:

Post a Comment